Candida – de oorzaak van je klachten?

Candida is een gist dat van nature voorkomt op slijmvliezen in je mond, vagina en darmen. In je darmen maakt het samen met een aantal gezonde bacteriën onderdeel uit van je darmflora. Tot zover nog geen rood licht. Zolang je darmflora in balans is heb je namelijk geen last van Candida. Dan zijn de goede darmbacteriën in grotere getale aanwezig en onderdrukken ze de aanwas van slechte darmbacteriën, gisten en schimmels. Candida gaat pas groeien wanneer het gist de gelegenheid krijgt om zich te vermeerderen. Raakt je lichaam uit balans, dan kan Candida gaan woekeren en veranderen in een ziekmakende schimmel. Dat woekeren kan jaren ongemerkt doorgaan en heeft verstrekkende gevolgen voor je gezondheid. 

Veel voorkomende oorzaken van een Candida-infectie

1) Medicatie

Over het algemeen geldt dat een verzwakt immuunsysteem Candida de kans kan geven om te gaan woekeren. Dit kan ontstaan door een antibioticakuur maar ook door andere behandelingen en/of medicatie. Zo staan onder andere anticonceptiepillen erom bekend dat ze schimmelgroei kunnen bevorderen. Wanneer je te weinig maagzuur hebt, kan Candida ook gaan groeien. Deze “onschuldige” gist remt de aanmaak van maagzuur en de werking van de ‘klep’ tussen je slokdarm en maag. Dat kan leiden tot brandend maagzuur. Als je hier vervolgens weer maagzuurremmers voor gaat gebruiken begrijp je dat je in een vicieuze cirkel terecht komt.

2) Voeding

Je voeding speelt een grote rol bij Candida overgroei. Overmatig gebruik van suikers (fruit, honing, etc.) en geraffineerde koolhydraten geeft zo’n gist extra voeding. Naast voeding die Candida laat groeien zijn er ook voedingsmiddelen die deze gist goed gezind zijn, zoals gefermenteerde en schimmel houdende producten (paddenstoelen, schimmelkaas). Het klinkt misschien onlogisch maar zelfs ‘gezonde’ producten kunnen ook een invloed hebben. Ze kunnen leiden tot overgevoeligheid waar maag-darmklachten het gevolg van zijn. De vraag is dan: “Wat is nu wel en wat is niet gezond?” Daar is maar één antwoord op en dat is: ‘’Voeding die bij jou past op dat moment.’’ Ieder persoon is namelijk uniek en ieder lichaam reageert anders. Een voedselintolerantietest kan daarbij eventueel meer inzicht bieden. Hét anti-candidadieet bestaat helaas niet.

3) Stress en hormonale disbalans

Buiten medicatie en voeding kan een disbalans in je hormonen Candida aanzetten tot woekering. Langdurige stress speelt hierin een belangrijke rol omdat het je immuunsysteem verzwakt. Bij een stressreactie spelen verschillende hormonen een rol, waarvan cortisol er één is. Cortisol heeft een negatief effect op de productie van je spijsverteringsenzymen en darmpassage.

4) Candida en een lekkende darm

Als laatste meest voorkomende oorzaak kan een overgroei aan Candida invloed hebben op de beschermende slijmlaag in je darmen. Candida dringt als het ware die slijmlaag binnen en kan zorgen voor een ontsteking van het darmslijmvlies. De eiwitten die ervoor zorgen dat de slijmvliescellen bij elkaar blijven zitten kunnen worden afgebroken, waardoor er kleine gaatjes in je darmen ontstaan. Dit wordt ook wel een verhoogde darmdoorlaatbaarheid of een lekkende darm genoemd. Niet alleen de Candida, maar ook andere stoffen kunnen door deze kleine gaatjes in het bloed terecht komen en vanuit daar verspreiden. De gevolgen van een lekkende darm zijn daardoor verstrekkend en kunnen een mogelijke oorzaak zijn van langdurige vermoeidheidsklachten, chronische gezondheidsproblemen of huidproblemen (zoals eczeemen acné). Wanneer je al lange tijd kampt met deze klachten is het dus van belang om ook eens goed naar je darmen te kijken.

Hoe herken je een Candida-infectie?

De symptomen van teveel aan Candida kunnen heel divers zijn. En juist dat maakt de herkenning er van zo lastig. Over het algemeen is er vaak sprake van een aantal van de volgende symptomen: problemen met de huid en/of slijmvliezen, schimmelinfecties van huid en/of nagels, behoefte aan zoetigheid en/of alcohol, allergieën, spijsverteringsklachten zoals obstipatie/diarree/opgeblazenheid/gasvorming/krampen en langdurige vermoeidheid. Wanneer jij je al voor langere tijd niet vitaal voelt, dan adviseer ik je een (schriftelijke) Candidatest te doen. Een goede gratis test vind je hier. Scoor je hoog en wil je het zeker weten, laat dan een ontlastingsonderzoek doen bij een arts of orthomoleculair therapeut/darmspecialist. Het is soms lastig via je huisarts een test te krijgen voor Candida, want sommigen erkennen het niet als een serieus ziektebeeld. Neem in dat geval zelf de verantwoordelijk voor je gezondheid en ga op zoek naar een alternatief.

Eerste hulp bij Candida

Eerder gaf ik al aan dat ieder persoon uniek is en er geen eenduidig advies is wat betreft voeding. Toch zijn er een aantal belangrijke maatregelen die je kunt nemen als er bij jou sprake is van een overgroei aan candida. Ervaar eens wat dit voor je kan doen:
1. Vermijd toegevoegde suikers. Dat betekent dus ook geen honing, fructose, melksuikers etc.
2. Verhoog je inname van voedingsvezels vanuit groente, zaden, pitten etc.
3. Vermijd gisten, schimmels en gefermenteerde producten. Denk aan paddenstoelen en schimmelkaas.
4. Gebruik meer van de producten: knoflook, kurkuma, kokosolie.
5. Gebruik supplementen om je gezondheid en darmflora te ondersteunen. Bijvoorbeeld een orthomoleculaire multivitamine en probiotica.
6. Gebruik supplementen specifiek tegen candida. Overleg hiervoor met je therapeut of arts.

Pak de oorzaak van candida aan

Er zijn dus veel meer factoren dan alleen voeding die een rol spelen in het (opnieuw) ontstaan van candida. Alleen je voeding aanpassen zal zeker helpen maar als er sprake is van een teveel aan stress, slaapstoornissen of iets anders dat je immuunsysteem blijvend belast, dan is het water naar de zee dragen. Ik geloof dat je altijd op zoek moet gaan naar de oorzaak van je symptomen, om daadwerkelijk resultaat te krijgen en te behouden op de lange termijn.

Persoonlijk advies

Als orthomoleculair therapeut adviseer en coach ik vrouwen met als doel de (hormonale) disbalans(en) in het lichaam weer in balans te krijgen. Gezonde darmen liggen daaraan ten grondslag. Aan de hand van een anamnese, hormoonanalyse en eventueel aanvullend laboratoriumonderzoek stel ik een adviesplan op en begeleid ik vrouwen bij het integreren van deze adviezen in hun leven.

Zou jij willen weten wat ik voor je kan betekenen? neem dan persoonlijk contact met mij op via: 06 – 20182428 of info@karlijnhoebe.nl

Zet nu de eerste stap naar meer balans en gezondheid in je leven!

Vul hieronder je naam & e-mailadres in en ontvang mijn gezonde boodschappenlijst.

Met mijn inschrijving geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top