Het lekkende darm syndroom: hoe herken je het en wat kun je hieraan doen?

Het Leaky Gut Syndroom, ofwel ‘Lekkende Darm Syndroom’ is een spijsverteringsaandoening waarbij bacteriën en toxines door de darmwand kunnen ‘lekken’ omdat de darmdoorlaatbaarheid is verhoogd. Hierdoor komen er allerlei schadelijke stoffen in je bloedsomloop terecht.

Wat gebeurt er in je lichaam als je een lekkende darm hebt?

De wanden van je darmen fungeren als barrières die bepalen wat de bloedsomloop in mag om te worden getransporteerd naar je organen. Kleine openingen in de darmwand genaamd tight junctions laten water en voedingsstoffen door, maar blokkeren de doorgang van schadelijke stoffen. In je darmen bevinden zich namelijk allerlei schadelijke stoffen die door verschillende soorten gisten als bijproduct worden geproduceerd. Wanneer je een lekkende darm hebt, worden de tight junctions losser en kunnen deze schadelijke stoffen door de darmwand dringen en in je bloedbaan terecht komen. Vervolgens kunnen deze zich door je hele lichaam verspreiden, ontstekingen veroorzaken en mogelijk een reactie van het immuunsysteem uitlokken. Daarnaast kan dit ook tot gevolg hebben dat gezonde voedingsstoffen minder goed door het lichaam kunnen worden opgenomen, waardoor er tekorten kunnen ontstaan met alle gevolgen van dien.

Wat zijn de oorzaken van een lekkende darm?

Een lekkende darm kan ontstaan wanneer je darmflora uit balans is. In je darmen wonen veel ‘goede’ maar ook ‘slechte’ bacteriën. Normaal gesproken worden de ‘slechte’ bacteriën door de ‘goede’ bacteriën in toom gehouden. Door het gebruik van antibiotica, langdurig gebruik van geneesmiddelen zoals NSAID’s (ibuprofen), een disbalans in de hormonen, veel koolhydraat- en suikerrijke voeding en/of een hoge inname van alcohol kan het aantal ‘goede’ bacteriën afnemen, waardoor ‘slechte’ bacteriën de overhand krijgen en snel kunnen toenemen. De ‘slechte’ bacteriën kunnen vervolgens hele kleine gaatjes maken in de knooppunten tussen de cellen in je darmwand waardoor de darmwand wordt beschadigd. Naast een groei van ‘slechte’ bacteriën kan bovenstaande er ook toe leiden dat de schimmel candida de kans krijgt om te gaan woekeren, met als gevolg dat ook candida de darmwand kan beschadigen. Uit onderzoek blijkt dat mensen met voedselallergieën vaker een verstoorde darmbarrièrefunctie hebben. Een lekkende darm kan er namelijk toe leiden dat voedseleiwitten in staat zijn de darmwand te passeren, waardoor je immuunsysteem hierop reageert.

Wat zijn de symptomen van een lekkende darm?

Veel van de symptomen van een lekkende darm hebben te maken met een overmaat aan gifstoffen die in het bloed terecht komen en overal in het lichaam klachten kunnen geven. Mogelijke symptomen van het lekkende darm syndroom zijn:

  • Opgeblazen gevoel en/of winderigheid
  • Buikpijn of buikkrampen
  • Constipatie en/of diarree (wisselend ontlastingspatroon)
  • Vermoeidheid
  • Huidproblemen, zoals: acne, eczeem
  • Hoofdpijn of migraine
  • Depressie/ stemmingswisselingen
  • Angstklachten
  • Verminderd concentratievermogen
  • Auto-immuunziektes versterken, zoals: Coeliakie, Crohn, Diabetes type1, Reuma, Hashimoto, Graves

Wat kun je doen om je darmen te herstellen?

Het protocol voor het herstellen van de darmflora bevat in de basis de volgende 3 stappen:

  1. Wegnemen van de oorzaak
  2. Verbeteren van je darmflora/spijsvertering
  3. Herstellen van het darmslijmvlies

Wat betekent dit in de praktijk?

1. Oorzaken wegnemen

  • Beperk de inname van koolhydraten: suiker, honing, fructose, frisdrank, koek, snoep, wit brood, witte pasta etc.
  • Beperk de inname van NSAID’s, zoals ibuprofen.
  • Let op met (grote hoeveelheden) alcohol.
  • Vermijd voedselintoleranties/allergieën. Een voedselintolerantietest kan daarbij inzicht bieden

2. Verbeteren van je darmflora/spijsvertering

  • Eet vezelrijke voeding zoals groente, peulvruchten, zaden en pitten.
  • Neem probiotische supplementen om je darmflora te verbeteren. Laat je hierin adviseren door een deskundige op het gebied van darm- en verteringsproblemen.
  • Kauw goed op je eten. De vertering begint al in de mond doordat er in je speeksel verteringsenzymen bevinden.
  • Hanteer een diepe buikademhaling. Dit is namelijk ook van invloed op de darmwerking.

Als je echt wilt weten hoe het er voor staat met jouw darmen dan is het mogelijk om aan de hand van ontlasting een darmflora-onderzoek te doen. Dit onderzoek geeft informatie over de samenstelling van de bacteriën die in de darmen aanwezig zijn, of er schimmels en/of gisten zijn en of er spijsverteringsproblemen zijn. Het geeft een goed overzicht van de algemene gezondheidstoestand van de darmen.

3. Herstellen darmslijmvlies

Gebruik supplementen die het herstel van de darmwand ondersteunen zoals lactoferrine, zink, glutamine en magnesium. Doe dit echter wel onder begeleiding van een deskundige op het gebied van darm- en verteringsproblemen. Vaak wordt gezegd ‘Baat het niet dan schaadt het niet’, maar niets is minder waar!

 Persoonlijk advies

Zou jij willen uitzoeken of er bij jou sprake is van een lekkende darm? En zou je graag willen weten welke voeding er wel/niet geschikt voor jou is en welke supplementen ondersteunend werken? Als orthomoleculair therapeut kan ik aan de hand van jouw klachtenbeeld en – indien nodig – aanvullend laboratoriumonderzoek (ontlastingsonderzoek + voedselintolerantietest) een persoonlijk adviesplan opstellen en je begeleiden in het toepassen ervan. Ik heb een praktijk voor orthomoleculaire therapie in Amsterdam, maar bied mijn diensten ook online aan. Bij een aanvullende zorgverzekering wordt een consult gedeeltelijk vergoed.

Zou jij willen weten wat ik voor je kan betekenen? neem dan persoonlijk contact met mij op via: 06 – 20182428 of info@karlijnhoebe.nl

Zet nu de eerste stap naar meer balans en gezondheid in je leven!

Vul hieronder je naam & e-mailadres in en ontvang mijn gezonde boodschappenlijst.

Met mijn inschrijving geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top