Menstruatiekrampen en de rol van prostaglandinen

Eén van de meest voorkomende vrouwenklachten tijdens de menstruatie zijn buikkrampen. Bij sommige vrouwen gaan ze zelfs gepaard met diaree of misselijkheid wanneer ze ongesteld zijn. Hormonen spelen hierbij een hoofdrol. Een van de oorzaken van menstruatiekrampen is een groep genaamd prostaglandinen die ook wel mini hormonen of hormoonstoffen worden genoemd. Ze bestaan uit 3 soorten: PgE1, PgE2 en PgE3. In dit artikel lees je over hun invloed en krijg je een aantal tips over hoe je als vrouw je menstruatie doorkomt met minder buikkrampen. 

MENSTRUATIEKRAMPEN EN PROSTAGLANDINEN: ZO BRENG JE DEZE MINI HORMONEN IN BALANS

Onze voeding en leefstijl is van invloed op de balans tussen de 3 hoofdgroepen van prostaglandinen. Bij vrouwen die veel last hebben van menstruatiekrampen zie je vaak de volgende disbalans:

  • De aanmaak van PgE1 en PgE3 is meestal verlaagd. Terwijl deze juist krampstillend werken.
  • De aanmaak van PgE2 is meestal verhoogd. Dit kan menstruatiekrampen doen verergeren.

De aanmaak van Prostaglandines kan onder andere worden verstoord door:

  • Tekorten aan voedingsstoffen (mineralen, vitamines, onverzadigde vetzuren)
  • Fysieke en mentale stress
  • Hoge suikerinname
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Hoge inname van koffie
  • Medicijngebruik (met name anticonceptiepil en hormoonpreparaten)
  • Veroudering
VERHOOG AANMAAK PGE1

Naast menstruatiekrampen wordt een laag PgE1 in verband gebracht met o.a. een verstoring in de hormoonhuishouding, PMS, overgangsklachten, allergieën en eczeem. Voor de aanmaak van PgE1 wordt het DGLA (Dihomo Gamma Linoleenzuur) gebruikt. DGLA kan worden aangemaakt uit het GLA (Gamma Linoleenzuur) dat op zijn beurt weer uit LA (Linolzuur) kan worden gevormd. De aanmaak van PgE1 kan mede verlaagd zijn door een tekort aan bepaalde voedingsstoffen.

Voedingsstoffen die de aanmaak van PgE1 kunnen verbeteren zijn o.a.:

  • GLA in Teunisbloemolie, Borage olie (koudgeperste/onverhitte olie)
  • Magnesium in donkere bladgroenten, noten, zaden, bananen, rauwe cacao, vis-en schaaldieren en avocado
  • Vitamine B6 in vis, ei, graanproducten en peulvruchten
VERLAAG AANMAAK PGE2

PgE2 wordt gevormd uit arachidonzuur dat vooral voorkomt in dierlijke vetten, maar ook in plantaardige producten. De verhoogde aanmaak van PgE2 kan onder andere komen door een hoge inname van vlees en zuivelproducten. Eet deze producten dus met mate. Vermijd gehydrogeneerde plantaardige oliën waarbij het smeltpunt kunstmatig is verhoogd zoals zonnebloemolie, pindaolie, margarine en koolzaadolie. Voedingsstoffen die de aanmaak van PgE2 verminderen zijn:

  • EPA rijke voeding in vette vissoorten zoals makreel, haring en zalm.
  • Zink in schelp- en schaaldieren, noten, zaden, pitten.
  • Vitamine E in noten, zaden, pitten en avocado.
VERHOOGD AANMAAK PGE3

Voor de aanmaak van PgE3 wordt DHA (DocosaHexAeenzuur) gebruikt. DHA kan worden aangemaakt uit EPA (EicosaPentAeenzuur), dat op zijn beurt weer uit ALA (Alfa Linoleenzuur) kan worden gevormd. De aanmaak van PgE3 kan mede verlaagd zijn door een tekort aan bepaalde voedingsstoffen, waardoor onmisbare enzymen in onvoldoende mate aanwezig zijn. Voedingsstoffen die de aanmaak van PgE3 verbeteren zijn o.a:

  • EPA en DHA rijke voeding in vette vissoorten zoals makreel, haring en zalm.
  • Vitamine B6 in vis, ei, graanproducten en peulvruchten

Voedingssupplementen en menstruatie

Als je veel last hebt van menstruatieklachten kan het, naast een gezond en gevarieerd voedingspatroon, zinvol zijn om voedingssupplementen te gebruiken. Op die manier ondersteun je de biochemische processen in je lichaam om zo het zelf genezend vermogen van het lichaam te bevorderen. Laat je hierin echter goed adviseren door een professional. Ieder persoon is anders, reageert anders en heeft daardoor een andere behoefte. Daarnaast zijn er heel veel synthetische supplementen op de markt met geen enkele of een geringe werking. Sommige supplementen kunnen zelfs meer kwaad dan goed doen, waardoor ‘baat het niet dan schaadt het niet’ ook niet altijd opgaat’.

Persoonlijk advies

Vermoed jij een disbalans in jouw hormonen? Als orthomoleculair therapeut adviseer en coach ik vrouwen met als doel de (hormonale) disbalans(en) in het lichaam weer in balans te krijgen. Aan de hand van een anamnese, hormoonanalyse en eventueel aanvullend laboratoriumonderzoek stel ik een adviesplan op en begeleid ik vrouwen bij het integreren van deze adviezen in hun leven om niet alleen resultaat te bereiken maar ook te behouden.

Zou jij willen weten wat ik voor je kan betekenen? neem dan persoonlijk contact met mij op via: 06 – 20182428 of info@karlijnhoebe.nl

Zet nu de eerste stap naar meer balans en gezondheid in je leven!

Vul hieronder je naam & e-mailadres in en ontvang mijn gezonde boodschappenlijst.

Met mijn inschrijving geef ik toestemming om mijn gegevens te verwerken, op de manier zoals omschreven in de privacyverklaring.

Something went wrong. Please check your entries and try again.
Scroll naar top