Ontmoet Karlijn Hoebe.

Waar ik gelukkig van word is vrouwen te begeleiden van gezondheidsdoelstelling naar resultaat. Er is voor mij niets mooier om te zien hoe een vrouw meer in haar kracht gaat staan door te werken aan een sterke fysieke en mentale gezondheid. Ik ben er 100% zeker van dat dit valt en staat met een evenwichtige hormoonbalans en heb dit dan ook aan den lijve ondervonden.

DISBALANS IN MIJN HORMONEN

In 2008 is bij mij  de diagnose PCOS gesteld. PCOS is een afkorting van Polycysteus Ovarium Sydroom en de symptomen hiervan duiden op een disbalans in de vrouwelijke geslachtshormonen.

Het ziekenhuis heeft deze diagnose destijds gesteld aan de hand van een echoscopie waarop meerdere blaasjes op mijn eierstokken te zien waren en het gegeven dat ik al een aantal jaren geen menstruatie meer had. Door de arts werd mij verteld dat dit in principe geen gevolgen zou hebben voor mijn gezondheid. Het enige nadeel was dat ik een verminderde kans zou hebben om op een natuurlijke manier zwanger te worden. Mocht ik de wens krijgen om zwanger te worden dan zou ik tegen die tijd kunnen starten met een hormoonkuur. Met deze informatie heb ik het ziekenhuis verlaten en besloot zelf op onderzoek uit te gaan.

Zo kwam ik tot de ontdekking dat PCOS in verband wordt gebracht met een verhoogde kans op bepaalde vormen van kanker, hart- en vaatziekte en overgewicht. Toen ik hier bewust van werd ben ik mij verder gaan verdiepen in de oorzaken en de mogelijke oplossingen. Het werd mij steeds meer duidelijk dat voeding een enorme invloed heeft op de hormonen in het lichaam en dat verkeerde voeding de hormoonbalans in het lichaam kan verstoren. Eigenlijk niet zo vreemd. Op het moment dat je de verkeerde dingen in je lichaam gooit, gaat het vroeg of laat haperen. In een benzineauto gooi je nou eenmaal ook geen diesel toch?

VAN SUIKER EN LIGHT PRODUCTEN NAAR ECHTE VOEDING

Toch is dit wel iets wat ik jaren heb gedaan. Tijdens mijn pubertijd at ik alles waar ik zin in had. Denk aan m & m’s, roze koeken en broodjes hagelslag. Water dronk ik zelden en de enige groente die ik at was het kleine beetje tijdens de avondmaaltijd. Later heb ik een periode juist nauwlettend mijn calorie inname in de gaten gehouden. In de praktijk betekende dit: Cola light, Optimel, halvajam en aantal andere dingen die heel ‘’light’’ zouden moeten zijn. Ik was me destijds niet bewust van het feit dat ik mijn lichaam hier alleen maar meer kwaad dan goed deed.

LUISTEREN NAAR MIJN LICHAAM

Door stap voor stap aanpassingen te maken in mijn voeding en levensstijl zijn mijn hormonen weer in balans gekomen en heeft mijn menstruele cyclus zich hersteld. Ik ben gaan luisteren naar mijn lichaam en weet én voel nu veel beter wat er wel en niet goed voor mij is. Zo eet ik nu zo puur en natuurlijk mogelijk. Ik eet veel groente, ben bewust meer water gaan drinken, laat suiker zoveel mogelijk staan en gebruik aanvullend supplementen om mijn gezondheid extra te ondersteunen. Door onderzoek ben ik erachter gekomen waar mijn lichaam daadwerkelijk goed op reageert, iedereen is uniek en dat maakt dat ieder lichaam net weer anders reageert. Naast voeding heb ik ook andere aanpassingen gemaakt in mijn leefstijl. Waar ik eerder alleen deed aan krachttraining help ik mijn lichaam en geest nu ook tot rust te laten komen door middel van yoga en ontspanningsoefeningen. Overal dient een balans in te zijn. Gaandeweg heb ik een leefstijl ontwikkeld die bij mij past waardoor ik mij nu veel gezonder en energieker voel.

Het betekent niet dat ik heilig ben en nooit meer eens een wijntje drink of een stukje taart eet. Zo’n 80% van wat ik eet is gezond en 20% gewoon waar ik zin in heb.

PERFECTIE LEIDT TOT STRESS

Voeding is van grote invloed op je gezondheid, maar het is zeker niet alles. Regelmatig krijg ik cliënten die alles helemaal ‘’perfect’’ willen doen, wat leidt tot stress. En juist stress is van grote invloed op je hormonen en daarmee dus ook op je fysieke en mentale gezondheid. Heb je bijvoorbeeld veel last van je darmen, weinig energie en/of lukt het je maar niet om gewicht te verliezen? Op het moment dat je chronische stress ervaart en hier niet mee aan de slag gaat, blijft het dweilen met de kraan open. Als orthomoleculair therapeut kijk ik bij de begeleiding van mijn cliënten dan ook altijd verder dan alleen het voedingspatroon.

Leren luisteren naar je lichaam en naar wat jij nodig hebt is essentieel. Fouten bestaan niet, enkel feedback!

VIDEO INTERVIEW MET JESSE VAN DER VELDE OVER PCOS – SYMPTOMEN, VOEDINGSADVIES EN BEHANDELING

Start deze video en ontdek:

  • Wat PCOS precies is en hoe vaak het voorkomt bij vrouwen
  • Wat de gevolgen zijn van PCOS
  • Bij welke symptomen en klachten er sprake is van PCOS
  • Hoe je met voeding en leefstijl PCOS kunt voorkomen en genezen
  • Wat de belangrijkste oorzaken zijn van PCOS
  • Waarom je niet moet wachten met de behandeling van PCOS tot je een kinderwens hebt